Pro obchody představují zákazníci v první řadě zdroj peněz. Čím více toho koupí, tím větší má obchod zisky. Není proto divu, že implementuje strategie, které zajišťují, že si zákazník koupí mnohem více, než původně zamýšlel.
V první řadě je to samozřejmě samotné rozložení zboží v obchodu. To nejdražší obvykle bývá v úrovni očí zákazníka, takže mu padne první do oka a je velká pravděpodobnost, že i do vozíku. To ovšem neplatí pro sladkosti či hračky, které jsou naopak v úrovni očí dětí. Manažeři totiž dobře vědí, že v dětech je velká kupní síla – velmi často se jim podaří přesvědčit svého rodiče ke koupi oné sladkosti.
S uspořádáním obchodu souvisí i jeho periodické přestavování. Děje se hlavně proto, aby zákazník byl nucen projít celý krám a vše si prohlédnout. Tím vznikne samozřejmě řada příležitostí, že mu něco padne do oka.
Další velmi používanou věcí je absence oken, či denního světla jako takového. To má za cíl rozhodit zákazníkovi vnímání času a přimět ho, aby v marketu zůstal déle. Prochází regál za regálem a ani si neuvědomí, že už tam strávil hodinu.
Manipulace se ovšem netýká pouze našich očí, ale i nosu a uší. Kolikrát vás už uhodila do nosu vůně v oddělení s pečivem? Nebo u koření? Věřte, skutečně to není tak, že by ty čerstvě upečené housky (lépe řečeno dopečené housky ze zmraženého polotovaru) tak voněly, nebo že by se pytlíky s kořením protrhly. Je to díky tomu, že je skrz klimatizace v daných odděleních vysílán nejen vzduch, ale i patřičná vůně.
Dále tu máme hudbu. Obvykle jsou hrány veselé, avšak nepříliš rozverné melodie starých hitů, které všichni dobře znají. To je občas přerušeno hlášením o nejnovější akci či doporučením, co koupit třeba k sobotnímu grilování. Tyto písničky mají v lidech navodit dobrou, uvolněnou náladu. Navíc tím, že jsou známé a oblíbené, si je lidé často chtějí poslechnout do konce, což samozřejmě znamená, že neopustí obchod.
V neposlední řadě musíme zmínit různé akce, které vyžadují sbírání bodů za nákupy. Bývají to buď plyšové hračky, dětské knihy nebo kuchyňské potřeby. Dají se koupit i mimo akci, ovšem za poněkud přemrštěnou slevu. Pokud nasbíráte polovinu bodů, získáte určitou slevu, a pokud seženete všechny potřebné body, je daná věc ještě mnohem levnější. Tyto akce jsou samozřejmě časově omezené, a body z jedné akce se nepřevádějí do druhé. Počet kusů dané hračky/knížky/kuchyňské potřeby/čehokoliv na dané prodejně je samozřejmě omezený, tudíž je nutné získat dané body co nejdříve.
To byly nejobvyklejší způsoby, kterými se nás obchody snaží nalákat ke koupi. Nyní, když o nich víte, si je stačí je při nákupu uvědomit a nenechat se ošálit. Věřte, že vám to ušetří spoustu peněz.